søndag den 19. august 2012

Tid til lidt opdatering... fra 15 august.
Efter turen i lynladeren gik det mod Billund, videre til Frankfurt hvor vi landede kl 8.40 og først skulle flyve fra igen kl 13.10, så der var god tid til morgenmad og senere en enkelt formiddagsøl. Og hey, Henriksen havde været i luften for første gang, slet ikke værst  selvom det var en forvokset Anders And flyver...
Vi nåede da lige at komme med fra Frankfurt.. sådan en Airbus 300-600 er et ret behageligt tranportmiddel, selv på monkeyclass. Efter lige at have konstateret at isen på Grønland endnu ikke er helt væk, blev det til små 2 timers søvn for så at være klar til at se lidt på Canada fra oven. Efter en flot tur over the Rockies (glæder mig til at trille rundt der) gik det brat ned fra 11300 meters højde for at ramme Vancouver kl 14.40 lokal tid, 23.40 dansk tid. Flot lufthavn! What are your plans here in Canada? PHOTO :-)
Efter en taxatur på 40 min var vi downtown Vancouver. Stort set alle taxaer er iøvrigt hybridbiler... Vi fik indlogeret os på hotellet, og fandt ret hurtigt ud af at der var en stor sportsbar i det. Som de atleter vi nu er måtte vi se nærmere på det, på trods af de mange timer på farten. Vi fik smagt lidt af de lokale øl, og hilst på crocodille Dundee... australier var han ihvertfald. Da Graham i baren ikke havde flere lokale øl han ville være bekendt at hælde på os anbefalede han et besøg i Gastown, en hyggelig og flot bydel... så det måtte vi jo se på! Efter en enkelt kop øl måtte vi dog sande at vi efterhånden havde været på farten i over 30 timer.. så sengen kaldte!

16 august
Efter en god nats søvn var det tid til at se lidt mere på Vancouver. Vi gik ud for at få morgenmad og se os lidt omkring. Så bla stadion og Vancouver Canucks arena. Jeg fortsatte alene for at nå et besøg i Chinatown, pæn stor bydel! Ingen så skævt til mig...
Tid til at få hentet vores hjem for de næste 3 uger, igen en lang taxatur, ret stor by! Efter kort intro var vi klar til at få den V8'er ud på landevejen. Der var ikke langt til færgen, så Vancouver Island var snart i sigte. Flot sejltur imellem Gulf Islands, med guide, vi fik selskab af en pensioneret canadisk marinesoldat, hvis kone var dansker, så han fortalte lystigt da han fandt ud af vi var danskere.
Fra færgen trillede vi til Victoria, der skulle handles lidt, og efter lidt tid fandt vi Walmart, ret stort og de sælger vist næsten alt... derfra skulle vi have fundet vejen mod Sooke, men havde så ikke lige fået et godt kort.. så vi har set det meste af Victoria! Flere gange... Men en flot by så ikke tosset. Efterhånden gik det den rigtige vej, og i udkanten af byen fandt vi en RV plads, Fort Victoria hvor vi kunne holde for natten. Dagens danske islæt var at den søde pige i kontoret havde været på ferie i Hornbæk som barn. Skønt at sidde ude i shorts og t.shirt til kl 23 efter en dag hvor termometeret rundede 32 grader...
17 august
Vi tartede tidligt ud, kørte mod Sooke og videre til Port Renfrew. Undervejs gjorde vi stop ved China Beach hvor vi gik en tur igennem regnskoven til stranden, må nok sige der var et par store træer i skoven. Nu har jeg så haft fornøjelsen af at soppe i det store bassin også... (Stillehavet) Et sjovt syn at se tågen dannes hen over stranden!
Vi kørte videre til Botanical Beach, men der var tågen så tæt at der var nul udsigt... så vi vendte kareten og fandt vejen mod Lake Cowichan og Duncan. Det var lidt af en skovtur! Eftersom der kun er tegnet lidt skov ind på kortet, tænker jeg lidt om korttegneren måske er farveblind... Små 90 km på tværs af øen med skov hele vejen, med mange områder hvor der dog er kæmpe hugstflader, og vi mødte da også et par store trucks på vejen, som iøvrigt godt kunne have brug for et strygejern...
Da vi nåede frem til Duncan gjorde vi holdt på en co-op tank for at få en is i sommervarmen, nu 36 grader! Lidt vel varmt for mig... Der var vi så også kommet til forbindelse til både tlf og internet, så vi kunne finde ud af om Annette mon var hjemme, hvilket hun desværre ikke var. Vi gik ind på tanken igen og spurgte om hvor der var et godt sted at holde. Under snakken kom dagens danske islæt, da hendes mand er fra Århus.. Vi fandt frem til Coyntry Maples, en meget fin og godt beliggende plads, hvor vi nød den lune aften, og jeg var en tur ved Chermainus River, der var nu ikke meget vand i.

18 august
Dagens første punkt blev Chemainus hvor de berømte Murals skulle ses, meget flotte vægmalerier på husene, i det der er en gammel tømmerby og ligner noget fra en western film...
Derfra kørte vi til Duncan og fandt byens marked hvor Annette stod på en stand for den farm hun arbejder på. Desværre var det tæt på lukketid, men vi nåede da en lyntur rundt, for efterfølgende at køre med Annette hjem til en kop god kaffe.
Efter kaffen kørte vi med Annette ud til en rundvisning på farmen, spændende sted, med et godt formål! Midt i rundvisningen dukker en af Annettes gode venner op, Gernott, som er tysker, så det endte med at blive trangt om bordet til aftensmaden! Men hvor der er hjerterum... :-) Det endte med at Gernott og hans 2 piger også overnattede der...
Dagens danskere - Annette og børnene
19 august
Igen fyldt op ved bordet til morgenkaffe, før vi startede vores lille konvoj nordpå til Rathtrevor Beach ved Parksville, en strand hvor tidevandet laver en mange hundrede meter bred strand og vandet bliver varmet op på sin vej ind over det varme sand, dejligt sted!
Efter aftensmad på stranden sammen med Annette, Glenn og børnene, kørte de hjem og vi videre mod Cathedral Grove, vi skal se STORE træer, men de må vente til imorgen, så vi kørte forbi og videre mod Port Alberni hvor vi bliver for natten. Fantastisk køretur hertil, meget flot! Glæder mig til at se nærmere på det imorgen!
Dagens danskere - Annette og børnene, hyggeligt!
Og nu der kommer sådan en smøre på en gang, ja der er langt imellem god forbindelse til omverdenen herfra...